Aktualizace 2025
Organizační a technické změny
- Změna emailové adresy akce ➣ nová adresa akcí spojených se Zlenicemi je nyní organizace@zlenicelarp.cz. Pokud máte dotaz a váháte komu napsat, je tento e-mail nejednoduší cestou, jak nás zkontaktovat.
- Emaily ve spamu ➣ Opakovaně řešíme způsob komunikace s hráči – na Facebooku nereagují a naše maily často končí ve spamu. Pokud od nás čekáte odpověď nebo zprávu, podívejte se prosím do složky spamu, zda tam naši odpověď nenajdete.
- Vlak je Vlak (Hůů is Hůů) ➣ V sekci Lidé jsme trochu upravili role, funkce a přidáváme medailonky k jednotlivým lidem. Pokud chcete vědět něco více o lidech, kteří pro vás připravují Zlenice, můžete navštívit právě tuto sekci.
- Parkovací lístky ➣ Letos je potřeba mít za oknem auta TENTO parkovací lístek. Více o tom píšeme ZDE.
Bohové a víra
Bohové skutečně existují a vždy existovali. Je to stejně jisté, jako že moře je slané a krajíc chleba spadne na zem namazanou stranou dolů.
- Z nabídky hratelných náboženství byla odstraněna všechna, která v Brožově nemají ani jednoho stoupence. I přesto jich zůstalo devatenáct. Ani organizace si je všechny nepamatuje, natož hráči. (Z loru nebyl odstraněn jediný bůh a všichni jsou dohledatelní například v knihovně.)
- Každé nové náboženství i bůh musí být předem schváleni organizací. A rovnou říkáme, že odpověď bude pravděpodobně ne.
- Pokud uvádíte "jinou víru", máte čas do konce května, abyste nám vysvětlili, co tím myslíte, vybrali si jednoho z dostupných bohů, nebo to nechali být. V tom případě budete vedeni jako „bez vyznání".I to je možnost, ale rozhodně ji nedoporučujeme.
- Letos navíc přibývá do Glejtu nová kolonka s názvem „Víra". A věřte, že budete chtít mít na své straně alespoň nějakého boha.
- ZDE najdete aktuální seznam bohů uctívaných v Brožově
Rasy
Obecné
- Téměř všechny rasy prošly drobnými úpravami a klademem důraz na kostým, především na jasnou rozpoznatelnost rasy. Chceme odměnit hráče s "hezkým kostýmem" a proto přinášíme do hry nové dovednosti, za hezký kostým a RP. Jako projev vděku za vaši snahu.
- Pokud rasa postavy nebude jasně rozpoznatelná na první pohled, nemusí být postava vpuštěna na akci a obrží max. 2 sponky za splnění nutného minima.
Nové dovednosti a úpravy dovedností v rasách
- Upír ➣ rasa prošla částečným přepracováním a získává novou schopnost "Krvavá obnova", ale i lorové podklady.
- Hobit ➣ Dovednost "Kachní žaludek" získala další benefit v závislosti na Hraničářském tábořišti. Hobiti navíc dostávají novou schopnost "Krátké a chlupaté nožičky", která hobitům pomáhá přežít v lese.
- Kočkolidi ➣ Dostávají novou dovednost "Hromádka roztomilosti". Tato dovednost je za dobrý kostým a vystupování. Nově klademe důraz na kočičí temperament.
- Trpaslík ➣ Dovednost "Mistři horníci" prošla drobnou úpravou v rámci plánovaných změn hornictví.Trpaslíci dostávají navíc dovednost " Vousonoš" , ale pouze pokud mají adekvátní vous.
- Arachnirové ➣ Dostávají drobnou rasovou schopnost vztahující se k pohybu v podzemí. ➣ Z důvodu dlouhodobého nezájmu hráčů byla tato rasa odebrána ze seznamu obecně hratelných ras.
- Temní elfové ➣ Dovednost "Temná čepel" je přístupná pouze těm temným elfům, kteří uctívají Shar. Všichni temní elfové dostávají dovednost "Děti podzemí"
- Empatic ➣ Získávají novou schopnost "Astrální dědictví", ale pouze na základě kostýmu a RP.
- Dryáda ➣ Dryády jsou nyní "Děti Lesa" jako Elf, ale ztrácí bonus k lovu. Současně Dryády s hezkým kostýmem a RP mohou zíkat schopnost "Dary hvozdu".
- Orkové ➣ Získávají dovednost "Mistr lovu" a novou rasovou schopnost za vhodný kostým, " Houževnatost".
- Džinové ➣ Tato rasa byla odebrána ze seznamu obecně hratelných ras a bude hratelná pouze tehdy, pokud bude hráči nabídnuta ze strany organizace.
Všeobecné
Efekty
- Theolitové zranění ➣ Theolitové zranění je nový magický bojový efekt způsobující magické zranění, které NELZE vyléčit kouzly či božskou mocí. Více o tomto efektu se dozvíte ZDE!
- Herní nemoci ➣ Došlo ke změně základní mechaniky šíření a obecného fungování nemocí ve hře. ZDE je popis této mechaniky.
- Skrytí/neviditelnost ➣ Efekt je lehce upraven o upozornění, že Skrytí nebo Neviditelnost neznamená nehlučnost.
- Neživý ➣ Vymazáno. Jsou pouze Nemrtví.
- Efekt "Stříbro" ➣ Stříbrné a posvěcené zbraně jsou stříbrné a posvěcené po celé své délce. Více ZDE!
Moře a Lodě
- Po loňském "testu" a zapracování vaší zpětné vazby prošly Moře a lodě řadou drobných úprav, jejich jádro však zůstalo téměř beze změny.
Dryáky
- Výroba dryáků ➣ Vyrábí Ranhojičství
- Změna efektu ➣ Efekty dryáků již nejsou považovány za efekty kouzel a jsou tedy zcela nemagické.
Obecné dovednosti
- Obecně ➣ Rozšiřujeme seznam obecných dovedností a řemesel. Tyto dovednosti se může naučit každý, a to bez ohledu na své povolání. Kompletní seznam těchto dovedností a řemesel je k nalezení ZDE!
- Ranhojičství ➣ Dovednost prošla dílčími úpravami a nyní více připomíná plnohodnotné povolání. Díky dryákům navíc přináší alternativu k alchymii. Seznam dryáků není definitivní a do budoucna se může rozšířit.
- Znalost nemrtvých ➣ Změna na Obecnou dovednost, kterou se může naučit kdokoliv. Nově se vyučuje v knihovně u mistra knihovníka a vzhledem ke změně mechanik týkajících se nemrtvých se vám tato dovednost může skutečně hodit.
- Řemeslník ➣ je nová obecná dovednost zastupující všeobecnou manuální zručnost postavy.
- Plavání ➣ je od tohoto roku plnohodnotnou dovedností.
- Mořeplavectví ➣ je od tohoto roku plnohodnotnou dovedností.
- Pohyb terénem ➣ je nová dovednost umožnující postavám lépe zdolávat specifické térény v okolí Brožova
Suroviny
- Standardizace vzácnosti surovin➣ Černý token = Běžná surovina, Šedý token = Neobvyklá surovina, Bílý token = Vzácná surovina
- Kámen a Železná ruda ➣ Nově mají tokeny a již nejsou zastoupeny fyzickými napodobeninami, jako v předchozím roce.
➣ Nové tokeny pro Kámen vypadají takto
➣ Nové tokeny pro Železnou rudu vypadají takto
- Plevel ➣ Nová surovina, která se může objevovat na Paloučcích a dalších lokacích, spojených se sběrem bylin.
➣ Ačkoliv má Plevel všechny tři stupně vzácnosti, vždy to bude pro drtivou většinu obyvatel Tornelionu jen "bezcenný" plevel.
➣ Plevel vypadá takto a bude mít vlastní kapitolu v Herbáři
- Ryby ➣ Nová surovina, podobná zvířátkům. Ryby je možné chytat na moři pomocí rybářských prutů, které prodávají Mistr rejdař a Královská výkupčí.
Změny v těžbě
- Těžba Železné rudy a Kamene ➣Bez ohledu na to, kolik surovin v železných dolech vytěžíte, jste v základu schopni odnést pouze jeden kus vytěžené suroviny. Ve hře však existují způsoby, jak tento objem zvýšit, a u Královské výkupčí je možné si pronajmout muly, na které lze suroviny naložit. Ostatně suroviny lze naložit i na jiné postavy.
- Těžba dřeva ➣ Kromě eventů je možné těžit dřevo i u stromů označených k pokácení. Více informací ZDE!
Mince a Královská výkupčí
- Ražený fuf ➣ Zavádíme novou minci – ražený fuf. Jeden ražený fuf se rovná osmi starým fůfům. Nová mince vypadá takto
- Královská výkupčí ➣ NEJDE VYKRÁST... kdo se o to pokusí bude opravdu, ale opravdu moc smutný.
Smrt a Nemrtví
- PÁN SMRTI ➣ Podsvětí má nového pána...
- Pobyt a aktivity v Podsvětí ➣ Nejsou trestem, ale slouží jako součást odpočinku a „detoxu" po smrti postavy. Nezřídka se může stát, že si sami budete přát zemřít.
- Nemrtví ➣ Prošly kompletním přepracováním a nyní by měly být poněkud zábavnější na hraní. Pravidlo zelené šerpy jsme zachovali a rozšířili o další doprovodné prvky. Více ZDE!
- Převoznické mince ➣ TYTO MINCE je možné získat od svého boha, nalézt na svých cestách a výjimečně je i koupit… Položte si ale otázku, zda budete ochotni zaplatit za ně adekvátní cenu. Slouží totiž k uplacení Pána smrti.
Alchymista
Obecné
- Absence mistra alchymisty ➣ Protože jsou alchymisté sebranka tajnůstkářská a přísně si střeží svá tajemství, není v Brožově nikdo, kdo by byl považován za mistra alchymistu a vyučoval toto povolání. Každý, kdo se chce alchymii naučit, si musí najít alchymistu 3. stupně či vyššího a stát se jeho učedníkem.Pokud učedník i jeho mentor dospějí k závěru, že je připraven pokročit dál a složit zkoušky, jimiž prokáže své dovednosti, kontaktují organizaci. Ta mu následně umožní vykonat zkoušky korespondenční formou – například na Galmorské nebo jiné velké univerzitě. Do Brožova může také příležitostně zavítat bývalý mistr alchymista nebo dahirská legenda Ayiran ibn Quazan. Ti mohou umožnit složení ústní a praktické zkoušky na místě.
A jak je to s alchymisty 3. a vyšší úrovně? Je to jednoduché, postoupit dál mohou pouze tehdy, pokud dokáží předat své znalosti a zkušenosti dalším. Tím prokáží své schopnosti a budou uznáni jako opravdoví odborníci ve svém oboru
Dovednosti
- Magické projektily ➣ Změněny na nepovinnou dovednost
- Magické kruhy ➣ Dovednost je zrušena bez náhrady. Existující kruhy zůstanou funkční, ale nové není možné tvořit. Znalost a schopnost tvořit Magické kruhy odešla s mistrem alchymistou.
Amulety
- Oko lesa (amulet) ➣ Nadále již neovlivňuje dovednost Hraničářství, ale dovednost Mimosmyslové schopnosti a zvyšuje její využití v boji.
Lektvary
- Přidána poznámka, že regenerace a léčení neléčí theolitová zranění.
- Lektvar neživota ➣ Odstraněn z důvodu odstranění efektu "Neživý"
Druid
Dovednosti
- Dryáky ➣ Dovednost zrušena a nahrazena dovedností Runový kámen
Kouzla
- Levárna ➣ Změněno z kouzla na dovednost Levárna spadající pod dovednost Runový kámen
- Bludný kořen ➣ Změněno z kouzla na dovednost Bludný kořen spadající pod dovednost Runový kámen
- Kámen v botě ➣ Změněno z kouzla na dovednost Kámen v botě spadající pod dovednost Runový kámen
- Skunk ➣ Změněno z kouzla na dovednost Skunk spadající pod dovednost Runový kámen
- Mlžný plášť ➣ Změněno z kouzla na dovednost Mlžný plášť spadající pod dovednost Runový kámen
Talismany
- Stín gryfa a Srdce gryfa ➣ Přejmenovány na Stín a Srdce orla. Nevím jak vy, ale já v Brožově neviděl gryfa ani nepamatuji, ale Vorla… toho je plný les.
- Srdce havrana ➣ Talisman prošel kompletním přepracováním.
Hraničář
Obecné
- Celé povolání prošlo reworkem a je k nalezení ZDE!
Dovednosti
- Hraničářství ➣ Kompletně přepracovaná dovednost. Nyní se zaměřuje na přežití v přírodě
- Mimosmyslové schopnosti ➣ Nová dovednost, nahrazující dovednost Hraničářství.
- Lesní moudrost ➣ Odstraněna bez náhrady z důvodu neužívání.
- Skrytí ve hvozdu ➣ Nová dovednost umožnující hraničáři schovat další osoby.
- Znalost nemrtvých ➣ Odstraněna z hraničářských dovedností a změněna na Obecnou dovednost
Válečník
Dovednosti
- Theolitové kovářství ➣ Díky Válečníky sponzorovanému výzkumu jsou Theolitoví kováři schopni vyrábět i Theolitové zbraně udílející Theolitové zranění
Zloděj
Dovednosti
Skrytí ve městě ➣ Nová dovednost umožnující zloději schovat další osoby.
Kněz
Obecné
- Kněží prochází dobrným reworkem a chceme nově klást důraz na RP a práci kněžích bez ohledu na dovednosti... nebo spíš i bez ohledu na dovednosti.
- Kněží bez jasné víry ➣ Kněží s "Jinou vírou" budou označeni jako kněží "Bez vyznání" a přijdou o všechny stupně kněžství, dokud se nerozhodnou a neprokáží své znalosti a schopnosti.
- Kněží Satyruse ➣ Vzhledem k nekomunikaci před hrou přijdou o všechny stupně kněžství, dokud neprokáží své znalosti a schopnosti. Informace o jejich bohu a způsobu uctívání jim organizace ráda poskytne na místě.
- Převoznické mince ➣ Kněží nově mohou získat "Převoznické mince" kterými mohou vybavit umírající, aby mohli zkusit uplatit PÁNA SMRTI.
- Boží milost ➣ Chceme odměnovat více ty, jež hrají než ty kteří se jen naučili pravidla, ale jejich hra kněze je "prázdná". Nově tak kněží mohou za odměnu získat kouzla, dovednosti a schopnosti odpoívající naturelu jejich boha...
Dovednosti
- Kněz smrti je schopen dávat požehnání
- Tvorba neživých ➣ Zrušena bez náhrady
- Odvracení nemrtvých / Ničení nemrtvých / Ovládnutí nemrtvých ➣ Nové dovednosti, jež kněžím dávají určité schopnosti manipulovat s nemrtvými. Dovednosti se liší podle archetypu kněze a k jejich provádění potřebuje kněz symbol svého boha.
Mág
Obecné
- V tuto chvíli jsou mágové smrti jediným povoláním ve hře, které může jednoduchým a obecně dostupným způsobem vyvolávat a tvořit nemrtvé.
(Poznámka Samotáře: Hele, fakt si nechcete znepřátelit mága smrti.) - Služebníci mágů smrti ➣ S ohledem na celkové změny týkající se nemrtvých dochází ke změnám i u služebníků mágů smrti. Katalog nových služebníků naleznete ZDE!
- Nový mistr mág ➣ Mistři přicházejí a odcházejí, ale to nic nemění na tom, jak funguje magie.
Kouzla
- Částečná proměna ➣ Kouzlo odstraněno bez náhrady z důvodu jeho nevyužívání a současně nadužívání některými hráči.
- Zvěstuj nemoc ➣ Kouzlo odstraněno bez náhrady kvůli dřívějším problémům s nekontrolovaným šířením nemocí.
- Mazlík ➣ Nové kouzlo pro mágy smrti, umožňující vytvoření věrného a mazlivého služebníka. Pokud plánujete toto kouzlo sesílat častěji, doporučujeme pořídit si zvířecí škrabošku pro svého služebníka. (organizace jich má jistou zásobu, ale vlastní je vždy lepší)
- Zapomeň ➣ Zvýšena cena kouzla a zkrácena doba trvání na 15 minut. Znalost kouzla již nadále neposkytuje imunitu vůči tomuto kouzlu.
- Přátelé ➣ Zvýšena cena kouzla a mírně upřesněn jeho efekt. Znalost kouzla již nadále neposkytuje imunitu vůči tomuto kouzlu.
- Ovládnutí ➣ Zvýšena cena kouzla a mírně upraveny jeho dodatky.
- Určení ➣ Zvýšena cena kouzla a lehce upraven jeho efekt.
- Pocit ➣ Zvýšena cena kouzla. Znalost kouzla již nadále neposkytuje imunitu vůči tomuto kouzlu.
- Vodní dech ➣ Kouzlo bylo mírně zlevněno a zkráceno na 15 minut.