Životnost postavy / Zbraně
Životaschopnost
Každá postava má určitý počet životů, ty jsou symbolizovány sponkami. Tyto životy uvádějí, kolikrát se postava může po své smrti vrátit do hry.
Maximální množství životů, které může mít postava v jednom okamžiku, jsou 4.
Nově vytvořené postavy mají obvykle 3 životy, pokud mají odpovídající kostým.
Způsoby zvýšení, nebo znovunabytí životů
- Za IV. úroveň povolání (jeden život natrvalo i do dalších ročníků). Ani tak, ale nelze překročit maximum životů (4).
- Darováním peněz mistru knězi jakožto dar bohům. Takto lze získávat životy opakovaně (cena se může každý ročník lišit).
- Mrtvou postavu lze oživit pomocí zázraku, rituálu, dovednostmi mocného kněze, případně resuscitací od ranhojiče.
Životy (sponky) jsou někdy označovány za duševní fragmenty, nebo také střípky duše.
Agónie
Agónie je stav, ve kterém postava pomalu umírá a obdrží-li jakékoliv další zranění, ihned zemře.
Za běžných podmínek agónie trvá 5 minut (po stabilizaci ranhojičem 20 minut) - pokud v této době není postava ošetřena, zemře.
Při útoku na postavu v agónii může být použito heslo "Dorážím tě", což znemožní její následnou resuscitaci.
Kdy se postava dostane do stavu agónie
- Vlivem herní mechaniky (například vypití jedu známého jako Škrtič).
- Po obdržení 3 lehkých nebo 1 těžkého zranění.
Pozor! Obdrží-li těžké zranění již zraněná postava, která však nebyla ve stavu agónie, nedojde k její smrti, ale právě zmíněné agónii.
Co dělat ve stavu agónie
- Zdržet se jakékoliv aktivní činnosti mimo tichého mluvení a plazení se.
- Dbát vlastního bezpečí a v případě hrozícího pošlapání bojujícími hráči se stáhnout do ústraní.
Existují postavy u kterých je vlivem herních mechanik toto omezení upraveno.
Smrt
Smrt je stav, kdy postava v důsledku zranění či jiné herní mechaniky zemře.
Co dělat po smrti postavy
- Následujících 5 minut setrvat na místě a hrát mrtvolu. Pokud s mrtvolou není dále manipulováno, odejít do Podsvětí.
- Při přesunu do Podsvětí mít obě ruce na hlavě a na případné oslovení jinými postavami reagovat heslem "Nejsem tady".
- V Podsvětí je nutné odevzdat sponku symbolizující život a postupovat dle dalších pokynů.
V momentě kdy hráč přestane hrát mrtvolu, jeho postava nenávratně ztratí vzpomínky na posledních 30 minut života.
Definitivní smrt
Je stav, kdy se postava již nemůže oživit a navrátit do hry.
K definitivní smrti dojde při ztrátě posledního života (sponky), otravě jedem na míru, nebo při smrti veřejnou popravou vykonanou na rozkaz místodržícího.
Doba boje
Kdy začíná a končí boj
- Boj začíná v okamžiku, kdy je soupeř zasažen bojovým efektem, zbraní, nebo když vykryje nepřátelský útok svou zbraní či štítem.
- Boj končí v okamžiku, kdy je jedna strana poražena, nebo se soupeř vzdálí natolik, že ho není vidět ani slyšet.
Co znamená doba boje
- Je to fáze hry, během níž je pro přílišnou náročnost na vysvětlování zakázané používat některé mechaniky (například nebojová kouzla).
Herní boj
Pravidla boje jsou založena na Sjednocených bojových pravidlech ASF (SBP).
Herní boj (boj) je součástí hraní postavy (roleplayingu), měl by tedy být odehrán efektně, ale zároveň vždy zůstat v hranicích zábavy, přestože při něm jde o vítězství. Základním principem je, že platný zásah do zásahové plochy způsobí zranění. Bojovat podle těchto pravidel je možné jen s maketami zbraní, štítů a zbrojí, schválenými a označenými organizátory konkrétní hry.
Platný zásah (zásah) je zřejmý, nebolestivý úder, při němž dojde ke kontaktu útočné části zbraně se zásahovou plochou na těle zasaženého, pokud mu předcházel odpovídající nápřah.
Zásahové plochy
- Trup
- Obě ruce od ramen až po zápěstí
- Obě nohy až po chodidla
Zakázané plochy
- Hlava
- Krk
- Rozkrok
Co je dál zakázáno
- Vše, co by přímo či nepřímo způsobilo skutečné zranění komukoli (příliš silné či rychlé útoky, bezhlavý boj).
- Útoky i náznaky útoku mimo zásahové plochy (zejména na hlavu a krk).
- Bodání s výjimkou kopí.
- Kontaktní souboj ve všech formách vyjma případu, kdy se obě strany na tomto dohodnou.
- Útok jinou než útočnou částí zbraně, štítem, či součástí zbroje.
- Záměrné krytí útoku nezásahovou plochou.
Noční boj
Noční boj je dovolen pouze se souhlasem organizátorů na událostech jimi iniciovaných. V nočním boji je možné používat pouze kontaktní zbraně (bacátka) dodané organizátory. Nezapočítávají se žádné zbroje, imunity ani bojové efekty. Střet (začátek boje) začíná již v okamžiku, kdy se k sobě nepřátelské postavy přiblíží na vzdálenost 10 kroků. V nočním boji je možné zemřít. Hráči si následky smrti svých postav vyřídí v podsvětí následujícího dne, jakmile začnou hrát.
Zranění v herním souboji
Platnost zásahu v souboji posuzuje zasažený (nebo organizátor). V případě neplatnosti zásahu oznámí důvod ("Zbroj", "Odolal", útok bez nápřahu...).
Zranění postavy se odehrává (RP), reakce postavy by měla vždy co nejvěrněji odpovídat povaze a míře utrženého zranění.
Lehké zranění
- Je platný zásah zbraní do končetiny, nebo takto označený účinek herní schopnosti.
- Zásah do končetiny ji vyřadí z dalšího užívání (neplatí v případě kdy je zbraní aplikován magický bojový efekt).
- Postava která, obdrží 3 lehké zranění, upadá do agónie.
Těžké zranění
- Je platný zásah zbraní do trupu, nebo takto označený účinek herní schopnosti.
- Postava, která utrží těžké zranění upadá do agónie.
Zbraně
Rozměrem zbraně se vždy rozumí největší naměřitelný rozměr. Všechny zbraně, šípy i jejich jednotlivé části musí být bez ostrých hran a výstupků, a především útočné části zbraní musejí být vyrobeny převážně z měkkých, pružných materiálů (molitan, mikroporézní pryž...), popřípadě ze dřeva. Je zakázáno používat poškozenou zbraň (naprasklou, atp.).
Kontaktní zbraně
- Musí mít váhu odpovídající svému rozměru.
- Hlavice seker, kladiv a závaží řemdihů mohou být vyrobeny pouze z pružného materiálu, nesmí být jakkoliv vyztuženy a při dopadu musí pružit.
- Hroty musí být celé vyrobeny jen z lehkého pružného materiálu.
- Mimo kopí se s žádnou kontaktní zbraní nesmí bodat.
Zbraně vrhací
- Musí být celé vyrobeny pouze z lehkého pružného materiálu a nesmí obsahovat závaží.
Zbraně střelné
- Nesmí být použita kovová tětiva.
- Šípy musí mít na špicích hlavice z pružného materiálu o min. průměru 5 cm, přičemž 3 cm musí být min. tloušťka mezi týblem a terčem při dopadu.
- Týbla musí být uvnitř hlavic šípů podloženy dřevěným víčkem, aby nemohla projít měkčením. Týbla sami o sobě musí být na konci tupá.
- Hlavice šípů musí na týblech dobře držet.
- Lze použít i kompletní šípy (nerozdělitelné na jednotlivé segmenty) označené jako hračka s platným CE. Bližší info u mistra šermíře (bobw@volny.cz).
Zbraně kontaktní | Rozměr (cm) | Poznámka |
Nezraňující | Nevyžadují žádnou dovednost pro jejich použítí, pokud nemají být použity v kombinaci. | |
Hůl | 140 - 200 | Musí být kompletně měkčená. Slouží k přenosu kouzel a krytí. Při přenosu kouzel musí být držena obouruč. |
Lehké | Nevyžadují žádnou dovednost pro jejich použítí, pokud nemají být použity v kombinaci. | |
Drápy zvířat a bestií | 0 - 30 | Musí být kompletně měkčené, dle stejných pravidel jaká platí pro vrhací zbraně. |
Dýka | 0 - 40 | S žádnou dýkou se nesmí bodat. |
Tesák | 40 - 60 | Jílec min. 12 cm. |
Střední | Jejich použití vyžaduje naučení dovedností boje s těmito zbraněmi. | |
Kladivo | 0 - 90 | Min. 1/3 topora u hlavice musí být měkčená. |
Kopí | 180 - 200 | Hlavice s průměrem min. 8 cm, pouze bodná. |
Meč | 60 - 100 | Jílec min. 15 cm. |
Meč jedenapůlruční | 100 - 125 | Jílec min. 20 cm. |
Řemdih | 0 - 90 | Min. 1/3 topora u řetězu musí být měkčená. Max. délka řetězu je 30 cm. Řetěz je kožený, nebo z provazu. |
Sekera | 0 - 90 | Min. 1/3 topora u hlavice musí být měkčená. |
Těžké | Jejich použití vyžaduje naučení dovedností boje s těmito zbraněmi. | |
Meč obouruční | 125 - 140 | Jílec min. 25 cm. |
Sekera obouruční | 90 - 140 | Min. 1/3 topora u hlavice musí být měkčená. |
Kladivo obouruční | 90 - 140 | Min. 1/3 topora u hlavice musí být měkčená. |
Zbraně vrhací | Rozměr (cm) | Poznámka |
Nezraňující | Nevyžadují žádnou dovednost pro jejich použití. | |
Magický projektil | 6 - 12 | Malá šiška pro druidy. Váček se zrním pro alchymisty. Slouží k přenosu kouzel. |
Lehké | Nevyžadují žádnou dovednost pro jejich použití. | |
Dýka vrhací | 0 - 30 | Lze použít jako lehká kontaktní zbraň. S žádnou dýkou se nesmí bodat. |
Hvězdice | 0 - 15 | ... |
Střední | Jejich použití vyžaduje naučení dovedností boje s těmito zbraněmi. | |
Sekera vrhací | 0 - 30 | Lze použít jako lehká kontaktní zbraň. |
Těžké | Jejich použití vyžaduje naučení dovedností boje s těmito zbraněmi. | |
Oštěp | 60 - 80 | Lze použít jako lehká kontaktní zbraň. |
Zbraně střelné | Rozměr (cm) | Poznámka |
Lehké | Nevyžadují žádnou dovednost pro jejich použití. | |
Kuše se zásobníkem | ... | Max. nátah 15 kg. Jedná se o kuši ve stylu čínské chu-ko-nu. Zatím povolena na zkoušku. |
Pistolová kuše | ... | Max. nátah 15 kg. |
Střední | Jejich použití vyžaduje naučení dovedností boje s těmito zbraněmi. | |
Luk | ... | Max. nátah 15 kg. |
Těžké | Jejich použití vyžaduje naučení dovedností boje s těmito zbraněmi. | |
Kuše | ... | Max. nátah 15 kg. Při zapření o rameno musí umožňovat míření podle šípu. |
Štíty
Ke krytí útoků je společně s kontaktními zbraněmi možno využívat pořadateli schválený a označený štít. Hrana štítu musí být změkčena obalením. Celkové provedení štítu musí být funkční, odpovídající váhy a nesmí být nebezpečné pro okolí (žádné tříštivé materiály, hroty, výstupky). Štíty rozlišujeme v několika velikostech.
Typ štítu (používání štítu vyžaduje naučení dovednosti - Štíty) |
Malý do 30 cm |
Střední do 60 cm |
Velký do 80 cm |
Pavéza do 160 x 70 cm |
Zbroje
Ve hře je povoleno nosit a používat pouze bezpečné (žádné tříštivé materiály, hroty, výstupky), reálně vyrobené zbroje a jejich imitace (náhražková zbroj např. z koberce), schválené a označené organizátory před začátkem akce. Neschválené a neoznačené zbroje je zakázáno nosit na těle. Každá zbroj chrání jen ta místa, jenž pokrývá, viz hrudní plát nedokáže chránit před zásahem do nohou...
Kategorie zbroje | Typ zbroje | Kategorie zbraní jejichž útoky zbroj kryje |
Lehké | Kožená, náhražková, prošívanice | Lehké |
Střední | Kroužková, šupinová | Lehké, střední |
Těžké | Plátová | Lehké, střední, těžké (těžké zbroje lze probít jen přes "Průraz") |