Magie, sesílání, efekty (!!)
Tučně vyznačené složky kouzla musí znát každý hráč, nehledě na to, jestli sám kouzlí, nebo ne. Nyní postupně ke všem bodům.
Každé kouzlo ve hře se skládá z vícero složek:
- Způsob přenosu kouzla (vodič)
- Efekt, který kouzlo nese
- Způsob seslání kouzla (gestikulace, magická formule, tanec...)
- Cena kouzla v bodech magenergie (magy, MG)
Způsoby přenosu kouzla
Ve hře se nyní mohou objevit kouzla s různým vodičem - přenašečem efektu ze zdroje (od mága či ze svitku) k cíli. Základní typy přenosu jsou:
- Dotyk - kouzlo vejde v platnost ve chvíli dotyku sesilatelovy ruky s tělem cíle. K samotnému dotyku pak musí dojít do konce boje. Dotyk nesmí být bolestivý ani jinak nepříjemný. Ve chvíli, kdy se prsty sesilatele dotknou těla cíle (vč. zbroje), je kouzlo úspěšně sesláno.
- Přenos zbraní či holí - jako vodič může být využita zbraň (za zbraň se považuje i šíp). V momentě platného zásahu sesilatel (nebo majitel očarované zbraně) zahlásí efekt. Efekt ze zbraně či hole mizí ve chvíli prvního úspěšného zásahu či po skončení boje. Krytí zásahu může být provedeno buď zbraní či štítem. Ve chvíli, kdy je cíl platně zasažen, je kouzlo úspěšně sesláno (nehledě na zbroj cíle). Očarovaná zbraň nepůsobí zranění!
- Magický projektil - kouzlo je reprezentováno fyzickým nosičem (míček, tenisák, hadrkoule). Po zasáhnutí prvního objektu, který změní směr letu projektilu se spouští efekt (i zem či strom tedy z projektilu sejmou efekt). Zásah projektilem platí do jakékoliv části těla (vyjma hlavy), zbraně či štítu. Ve chvíli, kdy se projektil dotkne cíle, jeho zbraně či štítu, je kouzlo úspěšně sesláno. Projektily tedy narozdíl od přenosu zbraní nelze krýt zbraní ani štítem.
- Ukázání - po seslání je cíl automaticky zasažen. Hranice doletu kouzla je stanovena na 10 kroků, je však limitována i doslechem. Pokud sesilatel pozná, že cíl kouzlo pouze neslyšel, kouzlo je anulováno, nestálo žádné magy a sesilatel se o něj může pokusit znovu Ve chvíli, kdy cíl zaregistruje, že na něj bylo sesláno kouzlo, je ihned považováno za úspěšně seslané.
- Plošnění - plošná kouzla jsou reprezentována hozením hrachu (či jiných zrn). Každý zasažený pak podléhá efektu, který byl oznámen s přívlastkem "Plošný/-á".
- Ve chvíli, kdy se část zrnek dotkne cíle, jeho zbraně či štítu, je kouzlo úspěšně sesláno.
Poznámka k přenosu zbraní či holí: Mágovské hole samy o sobě fyzické zranění nedávají, užívají se v boji pouze jako vodič magických efektů. Tyto hole musí být pro tento účel měkčené stejně jako zbraně a musí být schválené na registraci.
Poznámka k plošnění: Je i pár vzácných příkladů kdy je sesláno kouzlo plošně bez použití zrn. V tomto případě sesilatel kouzla oznámí plošné seslání efektu v rozsahu 10 kroků od něj (“plošná past na všechny do 10 kroků ode mně”).
Přerušení sesílání kouzla
Pokud je postava během sesílání kouzla zraněna (utrží lehké nebo těžké zranění), je sesílání jejího kouzla přerušeno a postava musí začít od začátku, ale o magenergii tímto nepřijde.
Efekty kouzel
V současném systému magie jsou efekty bojových kouzel omezeny na několik funkčních efektů, kterým jsou přiřazena tzv. Klíčová slova. Klíčová slova jsou základním stavebním kamenem nového systému a je třeba, aby je každá postava (tj. každý hráč) ovládala!
Mimo bojové efekty mohou existovat i kouzla náročnější na vysvětlení, ale ta budou sesílána výhradně mimo boj (nebo na samotného sesilatele), kdy bude možnost cíli důkladně vysvětlit efekt.
Magické bojové efekty (magická klíčová slova)
Tato stať je nejdůležitější z celého článku - klíčová slova a jejich efekt.
- "Past" - znamená, že se postava nemůže po dobu 10 sekund odtrhnout ze země. (Nedokáže zvednout nohy.) Zbytek těla je dále normálně pohyblivý.
- "Lehké" - znamená pouze jedno lehké zranění. Postava si počítá 1 LZ.
- "Štít" - znamená ochranu před prvním fyzickým zraněním v boji. Postava pro oznámení použije heslo "Odolal", obdobně jako u odolnosti. Efekt trvá maximálně 1 hodinu od momentu seslání.
- Každá postava na sobě může mít pouze jeden štít.
- Štít nebrání před magickým zraněním ani před dalšími efekty kouzla.
- Štít hlásí sesilatel v momentě seslání. Pro negaci zranění používá zmíněné heslo "Odolal".
- "Mráz" - znamená 1 LZ a efekt "Past". Postava tedy utrží zranění a nemůže se 10 s hnout z místa.
- "Strach" - postava má strach ze sesilatele. Nemůže se na něj podívat, nemůže naň útočit a chce li se pohybovat, může tak učinit pouze směrem od něj. Když se dostane z dohledu a doslechu sesilatele, efekt pomíjí.
- "Vlna" - znamená 1 LZ a sražení k zemi. Postava může vstát hned, jak se trupem dotkne země. (Počítají se záda i hrudní kost.)
- "Žár" - znamená 1 LZ a efekt hoření. Pokud se postava nezačne hasit, dostává těžké zranění a upadá do agónie.
- Hasit se postava může poléváním vodou, skokem do potoku, válením se na zemi či za pomoci ostatních postav (bez použití vody by mělo hašení probíhat nejméně 10 vteřin).
- "Stáze" - znamená, že postava je po dobu 10 s imunní vůči kouzlům i zraněním, nesmí se nijak hýbat, sesílat kouzla ani útočit. Žádné další projevy života (krom dýchání) rovněž nejsou povoleny (řvaní o pomoc a podobně).
- Postava ztratí svou fyzickou podstatu a zamrzne v čase.
- Oněch 10 vteřin musí postava nahlas a zřetelně odpočítávat 10,9,8,...
- "Těžký" - znamená jedno těžké zranění. Postava ihned po zasažení upadá do agónie.
- “Spánek” - znamená, že postava okamžitě usíná na dobu 5 minut. Vzbudí se pokud jí je způsobeno zranění, nebo jí jiná postava zatřese se slovy “Vstávej”/“Vzbuď se”.
- "Odolal" - pro úplnost - heslo, které znamená, že dotyčný (např. Magická odolnost) odolal bojovému efektu.
Doplnění: Efekt "Kletba" byl zrušen. Efekt "Omráčení" byl v magických klíčových slovech nahrazen efektem “Spánek”.
Výše vypsané efekty jsou univerzální magická klíčová slova (keywordy). Existují i nemagická klíčová slova (průraz, podřezání), ale o těch se dočtete více ve zlenické příručce nebo u konkrétních povolání.
Odolnost proti bojovým efektům
V ročníku 2018 se daly jednotlivé efekty rozebírat. Pro příklad “Mráz” šel rozdělit na “Lehké” a “Past” (někdo tak zůstal v pasti, ale nemusel být zraněn a naopak). Od roku 2019 toto uplatnit nejde a každý bojový efekt se bere jako celek. Viz bude-li hráč s odolností proti efektu “Lehké” zasažen efektem “Vlna” dostane 1 LZ a padne na zem protože imunita na “Lehké” mu nijak nepomůže.
Pojem boj
Ve hře se mnoho schopností odkazuje na boj ("do konce boje" apod.). Meze boje lze poměrně snadno stanovit intuitivně - následující definice popisuje a vymezuje herně boj:
Pro každou postavu začíná boj první bojovou aktivitou, která je vyvolaná postavou a nebo okolím proti postavě. (Za zahájení boje se považuje i blížící se běžící nepřítel s napřaženou zbraní.) Boj končí v momentě, kdy šarvátka/bitva, do které byla postava zapletena, skončí a nebo se hráč vzdálí tak daleko, že nemá možnost vidět ani slyšet žádné projevy bojů, do kterých se zapojil. To znamená, že pokud chvíli bojujete v šarvátce s bandity, pak na chvíli odejdete sedět ke stromu a hned se vrátíte, jste stále v jednom boji (a dovednosti jako např. Odolnost se počítají dále stejně, neresetují se).